Sådan laver du en god content plan til sociale medier
5 tips til en god content plan til sociale medier
Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager
En god content plan til sociale medier er din bedste ven i en travl hverdag, hvis du vil arbejde seriøst med sociale medier.
Med en god content plan sparer du tid i hverdagen og kan hurtigere producere indhold til sociale medier, der rent faktisk rammer din målgruppe.
Din content plan skal både give dig overblik og fokus i hverdagen. Det betyder også, at din content plan skal være kort, konkret og let at huske udenad. Den skal også sætte rammerne for din markedsføring på sociale medier, så du ved præcist hvad du bør poste for at appellere til din målgruppe.
5 tips til en god content plan til sociale medier
1: Sæt mål
Den allervigtigste ting for en god content plan er, at sætte konkrete mål.
Så snart du ved, hvad du egentlig vil opnå med sociale medier, bliver det meget lettere at bedømme, hvad der er gode og dårlige idéer til content og hvad der er den helt rigtige Call To Action til dine opslag.
Du kan med fordel have flere mål for din overordnede strategi, men hvert opslag skal have et primært mål som det skal opnå.
Det betyder at du overordnet kan have mål for dine sociale medier, såsom øget brand awareness, opbygge kundeloyalitet og lead generering. Men, ét opslag vil ikke kunne gøre alle tre ting på én gang.
Ved kontinuerligt at udgive opslag på sociale medier, vil du kunne komme i mål med alle målene, men hvert opslag skal have ét enkelt mål. Det betyder at hver gang du laver et opslag til sociale medier, skal du have fokus på ét af dine mål for sociale medier og derudfra bedømme, om dette opslag kan hjælpe dig med den enkelte målsætning.
Det vil give fokus for hvert enkelt af dine opslag, både for dig og for de brugere der ser dine opslag.
2: Få styr på målgruppen
Du skal have en rigtig god forståelse for din målgruppe, hvis du skal have succes på sociale medier. Du skal vide hvordan de tolker dine opslag og hvad der driver deres brugeradfærd, samt deres købsadfærd.
Det er nemlig dine målgrupper, der i sidste ende skal indfri dine målsætninger for dig, enten ved at have en bestemt mening om dit brand, konvertere sig selv til et lead og ved at købe dit produkt/service.
Når du laver opslag, så skal du skræddersy det til dine målgruppers læsning og tale ud fra deres perspektiv og forhåndsviden. Du skal f.eks. ikke bruge for mange komplicerede fagtermer, hvis din målgruppe ikke taler dit fagsprog.
Det kan være en stor fordel for dig og din markedsføring, at kortlægge de forskellige person typer i din målgruppe, så du får en konkret idé om, hvem du taler til.
Lav en kort beskrivelse af hver persontype i den målgruppe ved at svare på følgende:
- Hvilke hverdagsproblemer har de (der relatere til dit produkt/service)
- Hvordan løser dit produkt/service deres problemer
- Hvad er deres værdier (f.eks. bæredygtighed, fysisk sundhed, social inklusion eller noget helt andet) og hvordan kan du hjælpe dem med at udleve de værdier
Når du har svaret på disse spørgsmål for hver eneste persontype i din målgruppe, så har du kortlagt din målgruppe og kan se, hvem du egentlig skal tiltrække på sociale medier og kan bedre vinkle dine opslag til deres personlighed og læsning.
Hvis du har flere målgrupper, så skal du ikke nødvendigvis tale til alle dine målgrupper i alle opslag (da de muligvis har helt forskellige hverdagsproblemer og ser helt forskellige værdier i dit produkt), men du skal være klar over, hvem i din målgruppe du taler til med dine individuelle opslag og matche opslaget med deres læsning, produktbehov og værdier.
3: Opsæt rammer for dine opslag med ‘content themes’
Content themes er ca. opskrifter på opslag du kan poste på sociale medier.
Fordelen ved content themes er, at du ikke skal starte på bar bund, hver gang du skal poste noget og det vil skabe en rød tråd i dine markedsføringsaktiviteter på sociale medier. Det vil over tid skabe din brand identitet på sociale medier og kan skabe et værdifuldt community for dit brand.
Lav gerne 3-5 content themes, så der både er variation over dine opslag og du kan holde styr på dine content themes i en travl hverdag (sidstnævnte betyder, at der skal være få nok til, du kan huske dem udenad).
Eksempler på content themes kunne f.eks. være ‘mød en medarbejder’, hvor du skyder en 2-minutters video, hvor medarbejderen deler deres know-how og fortæller hvordan de skaber værdi for jeres kunder. Her skal jeres know-how illustrere, hvordan I kan løse jeres målgruppes hverdagsproblemer og gøre deres (arbejds)liv bedre. Dette kan være med et mål om at brande din virksomhed som eksperter, hvilket vil skabe nysgerrighed for dit produkt/service.
Det vigtigste er, at hvert content theme har klarer rammer for, hvad opslaget ca. skal indeholde, at det bringer din virksomhed tættere på målgruppen og har et konkret mål, der bidrager til din virksomheds forretningsudvikling, eksponering og omdømme.
Alle dine content themes skal hænge sammen med dine målgruppebeskrivelser og tale ind i dine målgruppers interesser.
4: Planlæg og sæt deadlines
Hvis du skal nå at poste opslag regulært, så er du nødt til at have faste deadlines.
Organiser dine content themes i en kalender, hvor der står, hvilke opslag der skal postes og hvilke dage og tidspunkter de skal postes.
Du kan gratis opsætte automatisk udgivelse af dine Facebook- og Instagram opslag i Facebook Business Manager.
Hvis du har andre sociale mediekanaler (f.eks. LinkedIn og/eller Twitter), så kan du tilkøbe sociale medieudgivelsesplatforme, der inkl. kalender og udgivelsesfunktioner, så du kan planlægge automatisk udgivelse af dine posts på alle populære sociale medier. Det betyder du kan producere dine opslag i forvejen (når du har tid til det) og opsætte dem til automatisk udgivelse på en specifik dato og tid (hvor du evt. har for travlt til at udgive dem selv eller egentlig har fri).
Hvis du ikke har budget til dette, kan du skrive content themes og opslag ind i din egen kalender og udgive dem på de planlagte datoer.
Planlæg gerne 3-6 måneder frem, så du kan planlægge din tid. Hvis du laver content planer der går for langt frem, vil du alligevel skulle rette den til, da det er umuligt at vide, hvordan landskabet ser ud om 1 år eller 2.
Efter 3-6 måneder bør de afsætte tid til at gennemgå statistikkerne for dine opslag og se, hvad der fungerede og hvad der ikke fungerede.
5: Performanceoptimering
For at få resultater med din markedsføring på sociale medier, er det vigtigt at du til tider stopper op og evaluerer din performance.
Hvert kvartal bør du bruge tiden på at tjekke dine statistikker, både generelt og for dine enkelte opslag. Efter et kvartal vil du have nok opslag til at se, hvad der fik folks opmærksomhed.
Her skal du se på, hvilke opslag der klarede sig godt og hvilke der klarede sig dårligt.
Se efter mønstre i din målgruppes brugeradfærd:
- Er der bestemte emner eller content themes, der altid får positiv respons?
- Er der bestemte tidspunkter (ugedage og/eller tid på dagen) hvor du altid får god eksponering og en høj interaktionsrate?
- Hvilke selling points får bedst respons?
- Er det rent faktisk din målgruppe du når med dine opslag?
- Hvilke opslag nåede dine mål og hvad er fællesnævneren for de opslag?
Når du bruger tiden på at se ind i respons på dine opslag, får du en bedre fornemmelse af, hvad din målgruppe gerne vil se fra dig og hvilke selling points giver dem værdi.
Med den viden kan du lettere optimere din performance og lave opslag der fanger din målgruppes opmærksomhed, indfrier dine mål og giver værdi til din forretning/afdeling.
Vil du have hjælp til sociale medier?
Følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag tricks til salg og markedsføring i din indbakke.
Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi rådgivning og virksomhedskurser. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi hjælp til B2B mødebooking, dataindsamling og sociale medier.
Få et hurtigt og uforpligtende tilbud
Udfyld formularen og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale