Derfor skal du kende til
cross channel mødebooking

4 fordele ved cross channel mødebooking

Af Jacquelline Lindberg, Head of Sales & Marketing

Cross Channel

Få en højere hitrate på mødebooking og hold møder med købsinteresserede leads, der er interesseret i jer og jeres produkt/service.

Cross channel mødebooking handler i høj grad om presale og at øge produktkendskab, inden de ringes op og tilbydes et møde.

Det øger nemlig i høj grad jeres chancer for at få et ja i telefonen, når de ved hvad I taler om.

Cold calling er nemlig svært, det er rigtig svært og det kræver sin sælger, at løfte røret igen og igen indtil kalenderen er fyldt med salgsmøder. Det kræver meget, før man har folks interesse, faktisk har man i gennemsnit ca. 3. sekunder til at bevise, at de bare SKAL høre mere om det produkt/service I ringer om.

Du kender det jo godt selv fra den anden side af røret (så at sige). Du bliver selv ringet op af folk du ikke kender, der vil tale med dig, om et eller andet produkt eller service, som du ikke kender til. Du er sikkert selv hurtig til at lukke samtalen, så du kan vende tilbage til det du sad og arbejdede med, inden du blev forstyrret. Men, når det er et produkt du allerede kender og har hørt er smart, så er du pludselig mere investeret i samtalen og et evt. møde.

Derfor er det en god investering at ramme jeres målgruppe på andre medier, inden I løfter røret og ringer ud.

4 fordele ved cross channel mødebooking

1: Nå målgruppen på flere medier

Hvis I vil arbejde med en cross channel tilgang til mødebooking er det vigtigt at I rammer de samme brugere på tværs af kanaler. Derfor er det alfa og omega, at I får helt og aldeles styr på målgruppen, inden i går i gang.

I skal både have styr på virksomheden, men også hvilke stillingsbetegnelser der sidder med købsbeslutningen for jeres produkt/service.

Denne målgruppespecifikation skal I både bruge til ringelisten til mødebooking, samt som målgruppespecifikation til jeres kampagne på sociale medier. Her er det vigtigt at gøre målgruppespecifikationen så specifik som muligt, så I rammer de personer I skal ringe til og tilbyde møde. I skal gerne ekskludere flere brugere, end I inkluderer.

Hvis I laver en kampagne på LinkedIn kan du endda uploade en kontaktliste, hvor du når ud til præcis de ønskede stillinger i de specifikke virksomheder, men det kræver du har specifikke data til dette (se evt. LinkedIn’s guide til dette).

2: Gør kolde leads varme på sociale medier

Kampagnens indhold skal fokusere på det produkt/service I vil sælge på salgsmødet og dets kundefordele.

Jeres kampagne skal råbe til himlen, at det her er interessant for lige netop jeres målgruppe og fange dem i deres feed, beskedindbakke eller hvor end I placerer jeres annonce på sociale medier.

Når I har fanget deres opmærksomhed og de ser lidt dybere, skal det klart, tydeligt og KORT opsummeres, hvordan det bringer værdi til deres virksomhed (så de kan forsvare investeringen for deres chefer/bestyrelse) og til brugerens eget arbejdsliv (så de rent faktisk har lyst til at købe).

I skal også gerne have en klar og tydelig Call To Action, f.eks. link til en produktside eller lign. så I også sender brugeren videre i salgstragten. Dette kan være til en produktside, et blog post eller en kontaktside på jeres hjemmeside, hvor de kan bestille en produktdemonstration.

3: Find og prioriter (hot) leads

Analyser respons på jeres kampagne på sociale medier og find ud af, hvilke virksomheder der har været mest eksponeret for jeres kampagne og hvilke brugere der har interageret med opslaget (liket, delt, kommenteret).

De virksomheder skal selvfølgelig prioriteres på ringelisten og kontaktes, mens kampagnebudskabet stadig er Top Of Mind hos kontaktpersonerne.

I kan muligvis tilføje nye virksomheder til ringelisten, på baggrund af de brugere der har interageret med kampagnen, afhængigt af om de reelt kan bruge jeres produkt/service.

4: Følg op I telefonen, mens I er Top Of Mind

Når kampagnen på sociale medier er overstået, ringer I eller jeres mødebooker til jeres potentielle kunde og tilbyder dem et møde.

Her er det ekstremt vigtigt, at der er genkendelighed mellem jeres pitch i telefonen og kampagnen på sociale medier.

Hvis kontaktpersonerne kan genkende salgsbudskabet og huske jeres produkt har de langt større interesse i at høre mere. Her kan I med fordel nævne, at I lige har kørt en kampagne på sociale medier og spørge, om de tilfældigvis har set kampagnen.

Fordi kontaktpersonerne allerede har set salgsbudskabet på sociale medier og kender lidt til kundefordelene for jeres produkt/service er de mere motiveret for et møde, simpelthen fordi de allerede har forstået, hvad jeres produkt/service kan gøre for dem.

Vil du have hjælp til dit salg eller marketing?

Følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag tricks til salg og markedsføring i din indbakke.

Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi rådgivning og virksomhedskurser. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi hjælp til B2B mødebooking, dataindsamling og sociale medier.

Få et hurtigt og uforpligtende tilbud

Udfyld formularen og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

Tilbud - Pretest
Salgstips

Få salgstips i din indbakke

* Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev accepterer du vores privatlivspolitik