Sådan får du bedre digitale salgsmøder

 

Af Jacquelline Lindberg, Head of Sales & Marketing.

Bliv bedre til digitale møder

I vores arbejde med mødebooking har vi virkelig lagt mærke til den ændrede mødekultur i 2020, hvor digitale møder er blevet en større del af hverdagen.

Det er vigtigt at være bevidst om de nye betingelser, hvis man vil opretholde sine salgskvoter.

Der er stor forskel på digitale og fysiske møder. Det digitale rum opleves anderledes, end det fysiske rum og det påvirker kommunikationen og relationen mellem afsender/modtager i salgssituationen.

Ved digitale møder bliver du og dine budskaber medieret, hvilket kraftigt påvirker afkodningen af dine salgsbudskaber. Du er ikke længere en person, der står direkte foran et andet menneske, du er et levende billede på en skærm og det er en helt anden salgssituation og -relation.

Der er mere til digitale møder, end god wifi forbindelse og corona dresscode (hvor er du er klædt pænt på, fra taljen og op).

Her er vores guide til digitale møder.

5 skridt til bedre digitale salgsmøder

1: Skab de optimale betingelser

Der er ikke det samme niveau af fordybelse på et digitalt møde, som et fysisk møde.

Du kan lettere affejes som støj, over skærmen, end ved fysisk fremmøde. Ved digitale møder er du i skarp konkurrence om din potentielle kundes opmærksomhed. Deres og din egen skærm fyldes med utallige pop up notifikationer (mail, SoMe, m.m.), hvilket fjerner fokus fra dit budskab. Med flere distraktioner er der også flere fristelser og opmærksomheden falder hurtigt på noget andet (dette kan både ske for dig og din potentielle kunde).

Det kræver klar og demonstrativ kommunikation at nå igennem støjen. Sørg for at have et stærkt pitch, hvor du aktivt inddrager din potentielle kunde, så det ikke kun er dig der taler. Hvis din potentielle kunde inddrages er der mindre chance for, at de bliver distraheret.

Hvis du selv distraheres let, kan det være en god idé at slukke for dine egne notifikationer, så du holder dit fokus under mødet.

Du kan evt. bede de andre mødedeltagere, om at gøre det samme.

2: Hav en klar agenda

Digitale møder kræver endnu mere styring og fokus, end fysiske møder, derfor er det en god idé, at have en agenda for mødet.

Det skal være klart for alle deltagere, hvad mødet drejer sig om og hvem der har styringen med mødet.

Start gerne mødet med at repetere agenda og afstem forventningerne til mødet.

Aftal, hvad der skal komme ud af mødet og hvordan mødet skal forløbe. Her kan I med fordel aftale at bruge funktioner som ’at række hånden op’ og chat, så I minimere afbrydelser.

På denne måde har alle medindflydelse på mødeformen, der er klare retningslinjer for mødet og klare forventninger til hinandens deltagelse.

3: Vær et menneske, ikke en sælger

Mange har en tendens til, at springe small talk over ved digitale møder, men det er en fejl.

Small talk hjælper med at veje stemningen hos din samtalepartner og det bygger bro mellem os, som mennesker. Derfor er small talk et essentielt salgsredskab, der giver dyrebar indsigt i din potentielle kundes mindset.

Del gerne selv noget lettere personligt for at bryde isen, f.eks. hvordan du har sørget for ro til mødet eller hvordan du har det. Det behøver ikke være dybt eller klogt, det behøver bare at være let, ægte og relaterbart.

Hvis du deler ud af dig selv, så vil de andre mødedeltagere højst sandsynligt gøre det samme.

Når du har etableret en personlig relation, er det lagt mindre sandsynligt at de andre mødedeltagere lader sig distrahere, da de vil se dig som et menneske og ikke en sælger eller en reklame.

Folk er mere tillidsfulde og høflige overfor mennesker, end de er overfor jobtitler.

4: Op med humøret og på med smilet

Skærmen skaber en afstand mellem mødedeltagerne, som der ikke er der ved fysiske møder. Derfor kræver digitale møder en ekstra indsats, især som sælger.

Du skal virkelig brænde igennem skærmen med din personlighed og dine salgsbudskaber, så du overkommer afstanden mellem dig og din potentielle kunde.

Du skal udstråle den energi og det humør, som du ønsker din potentielle kunde er i.

Som sociale væsner har vi en tendens til at spejle hinandens energiniveau og humør.

Hør evt. noget musik inden mødet, der giver energi og får humøret op.

5: Lyt meget og tal lidt, men effektivt

Med ustabile lydforbindelser, video der buffer og evt. forbindelsesproblemer kan det være svært at have en flydende og organisk samtale.

On- eller offline, så misforstår mange sælgere det vigtigste redskab i en god salgstale: aktiv lytning.

Alt for ofte ender digitale møder med, at folk taler i munden på hinanden, hvilket ødelægger dialogen og skaber støj.

Det er skadeligt for dig som sælger, da dine salgsbudskaber drukner i afbrydelser. Afbrydelser er frustrerende og kan let få dine samtalepartnere til at føle sig ignoreret, hvilket ikke motiverer dem til et videre samarbejde med dig.

Du kan ikke diktere, hvordan de andre på mødet opfører sig og du har kun begrænset magt over forbindelsen, men du kan kontrollere hvordan du reagerer.

I stedet for at mase dit salgsbudskab igennem, så vær tålmodig og LYT.

Stilhed er magtfuldt og det efterlader rum til at din potentielle kunde deler deres pains og giver dig præcis den viden du skal bruge, så du kan tilpasse dine salgsbudskaber til deres individuelle behov.

Vil du have hjælp til dit salg eller marketing?

For flere tips til mødebooking eller marketing, følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag salgstricks i din indbakke.

Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi vejledning og salgskurser til virksomheder. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi også B2B mødebooking, mødeadministration og dataindsamling.

Få et hurtigt og uforpligtende tilbud

Udfyld formularen og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale