Sociale medier
og
B2B marketing

 

Af Jacquelline Lindberg, Head of Sales & Marketing.

Cuneo om SoMe marketing

Hvad må man poste på sociale medier? Hvor går grænsen mellem det passende og upassende?

I Cuneo har vi har verdens fedeste arbejdsplads. Det mener jeg virkelig.

Vi har det skide sjovt (rent ud sagt) og vi leverer fantastiske resultater til vores kunder. Det ligger vi heller ikke skjul på, på de sociale medier.

Men, vi bruger ikke sociale medier ens. Jeg ser en stor forskel i forskellige B2B virksomheders SoMe marketing, både i hvad de selv tør at poste og hvad de vil give et like.

Der er store forskelle på, hvordan personer, virksomheder og employee ambassadors begår sig på sociale medier, ligesom der er stor forskel på kulturen for de enkelte SoMe-kanaler. SoMe-marketing kompliceres yderligere, når man arbejder B2B, da du både kommunikerer som virksomhed, som employer brand ambassdor og som privatperson.

Det er en ny verden for alle os, der ikke er digitalt indfødte. Vi kan ikke længere adskille og segregere de forskellige dele af vores liv, i stedet har brugere adgang til hele vores digitale liv, både på arbejde og i privaten. Alt der postes kan ses og bedømmes.

Det er svære at jonglere med alle de forskellige hatte vi skal have på, som man kunne gøre før sociale medier og transperancy-trenden. I dag har vi pludselig alle hattene på, på én gang og det kan virke af lidt meget for mange brugere.
Kommentarsporerne drukner hurtigt i brugernes personlige holdning til, hvad man kan tillade sig at vise og hvordan de sociale medier bør bruges. Posts, der falder udenfor, brugernes definition af korrekt adfærd, kommenteres hurtigt negativt. Brugere er meget kontante i, hvad de vil og ikke vil se.

Der er ingen kære mor til at hjælpe, kun admin og sin egen samvittighed.

Derfor vil jeg meget gerne høre din mening. Hvad er passende at poste på de forskellige sociale medier? Og, hvor langt bør transparancy gå?

 

Hvad kan en virksomhed tillade sig på SoMe:

Hvor festligt må det blive:

Inside-jokes, værkstedshumor og fjollede ritualer:

Politik og aktivisme:

Work/life balance:

Uanset, hvor meget man arbejder eller hvor professionel man er, så er man jo én person, der balancerer arbejdstid og privatliv. Hvor meget må man blande og udstille begge sider af sit liv, som employer brand ambassador?

Din deltagelse er anonym

Vil du have hjælp til dit salg eller marketing?

For flere tips til mødebooking eller marketing, følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag salgstricks i dine indbakke.

Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi vejledning og salgskurser til virksomheder. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi også B2B mødebooking, administration og dataindsamling.