Husk dine kunder i sommerferien

 

Af Jacquelline Lindberg, Head of Sales & Marketing.

Telemarketing tips til ferien

Kunderetention kræver kontinuerlig pleje af kunderelationer, også under feriesæsonen!

Selvom det kan være fristende at trække stikket helt ud under ferien, så kan du ikke holde helt fri fra dine kunder.

Sommeren er ikke en undskyldning, hvis dine kunder står med et problem midt i din ferie.

Kunder kan hurtigt blive utilfredse og gå til en konkurrent, hvis de ikke kan komme i kontakt med dig i 3 uger. Antallet af ubesvarede mails kan være slemt nok at håndtere, når man vender tilbage fra ferie, men kundeflugt er dårlig forretning.

Hvis du vil vende glad tilbage på arbejde, efter ferien, er det vigtigt at du har en konkret plan for at bevare dine kunderelationer under ferien og holde samarbejdet godt kørende.

Med faste rutiner og et par enkelte indsatser kan du komme ned i gear, uden at glemme dine kunder.

 

5 råd til at holde på kunderne, under sommerferien:

 

1. Hav rutiner og kommunikér

Utilfredse kunder kommer oftest af manglende forventningsafstemning.

Derfor er det vigtigt, at dine kunder er bevidste om dit skema og din ferie, så I bevæger jer udenom hinandens ferier.

Det kræver kontinuerlig dialog inden og efter ferien, hvor du gør klart, hvad kunderne kan forvente af dig under din ferie, hvilke fremskridt de kan se frem til når du er tilbage og hvad de skal gøre, hvis de får et akut problem. Nævn din ferie, når du planlægger projekter med dine kunder og nævn ferien i smalltalk med dine kunder, inden du går på ferie.

Forsøg at hold ferie, når der alligevel er stille i din branche, fordi dine kunder og samarbejdspartnere også holder ferie. Det hjælper også at holde ferie i samme perioder hvert år, så ferieperioden bliver rutine for både dig, dine medarbejdere og dine faste kunder.

På den måde undgår du lettere, at dine kunder går til en konkurrent under din ferie, fordi dine kunder ’pludseligt’ ikke kan få fat på dig, når de har et konkret problem.

 

2. Kom problemerne i forkøbet

Selvom du allerede har informeret om din ferie, er det en god idé at være serviceminded og tjekke ind med dine kunder, mens der er tid til at løse evt. problemer eller udføre ekstra opgaver. Hør dine kunder, om der er noget du kan hjælpe dem med, inden din ferie.

Brug også de sociale medier til at informere om ferieperioden for relevante medarbejdere, der har kundekontakt.

Hvis hele kontoret holder ferielukket, skal du huske at opdatere åbningstider på sociale medier, hjemmesiden og evt. andre kanaler, som Google My Business. Så er potentielle nye kunder også er informeret, hvornår de kan forvente svar tilbage fra dig.

Servicer dine kunder online, så vidt muligt (kontaktformularer, giv evt. rabat til nye potentielle kunder pga. lang ventetid i ferieperioden og gør opmærksom på, at der kan gå lang tid, inden opstart af nye kampagner og projekter.

 

3. Hold kommunikationen ved lige

Brug de sociale medier til at holde kontakten ved lige under ferien. Planlæg offentliggørelse af SoMe posts, så der automatisk kommer content fra firmaet, mens I er væk. På den måde glemmes I ikke under ferien og dine kunder hører stadig fra dig.

Husk, at mange af dine kunder nok også har ferie og måske bruger mere tid, på kanaler som Facebook, Instagram og YouTube, end på LinkedIn. Selvom du arbejder B2B er dine kunder også privatpersoner og kan også være relevante at kommunikere med, på kanaler de kanaler.

Brug også dine egne SoMe profiler til at like posts udgivet af dit netværk, del relevante artikler, der påtaler dit felt og post også selv, hvad du oplever i ferien.

 

4. Hav styr på beredskabsplanen

Uanset om I holder ferie forskudt eller hele kontoret ligges ned, så skal der være en plan, i tilfælde af en nødsituation.

Bare fordi du går på ferie, kan det godt være dine kunder eller medarbejdere får brug for dig.

Alle skal være klar over kommunikationskæden, hvis en kunde står med et akut problem i ferien. Det gælder både medarbejdere og kunder.

 

5. Brug ferien til at samle inspiration

Vend tilbage på arbejdet med nye idéer og gåpåmod.

I en travl hverdag er der sjældent tid til fordybelse eller længere reflektion over din arbejdsproces.

Brug derfor ferien til at slappe af og lad dine tanker løbe frit.

Skriv eventuelle gode idéer ned, læg dem væk og vend tilbage til dem efter ferien.

 

Mangler du mere hjælp?

For flere tips til mødebooking eller telemarketing, følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag salgstricks i dine indbakke.

Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi vejledning og salgskurser til virksomheder. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi også B2B mødebooking, administration og dataindsamling.