Sådan bruger du SoMe statistikker

5 vigtige SoMe statistikker til performance optimering

Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager

SoMe statistikker

SoMe statistikker (SoMe = sociale medier) er nok den mest oversete og misforståede tjeneste på sociale medier, særligt ift. at måle kvaliteten af dit content.

Det er i dine SoMe statistikker, at du kan finde proof of concept på dit arbejde med sociale medier, uanset hvilket socialt medie du arbejder med.

Derfor er statistikkerne værd at se på, så du kan måle performance på dine posts, se hvem du rammer, hvad din målgruppe godt vil se og vise værdien af dit arbejde med sociale medier.

Alt for ofte bliver folk forblindet af tallene og forholder sig kun til kvantitet, frem for at se dybere og tænke over, hvad tallene repræsenterer.

Det er vigtigt at huske, at tallene i dine SoMe statistikker repræsenterer rigtige mennesker og deres brugeradfærd skal ses i relation til dine forretningsmål og SoMe strategi.

Men, hvordan skal SoMe statistikker læses, hvilke tal er vigtigst og hvordan relaterer du det til performance optimering?

Læs med her og se, hvilke tal du bør holde øje med og hvad du kan bruge dem til.

5 vigtige SoMe statistikker til performance optimering

1: Målsætninger

Det vigtigste redskab du har, til at bedømme din performance, er en overordnet SoMe strategi og klare mål med hvert enkelt post.

Hvad er dit mål egentlig, med det søde billede af kontorhunden eller gruppebilledet fra fredagsbaren og hvordan relaterer det til jeres virksomhedsmål og jeres målgruppe?

Gør det klart for jer selv i virksomheden, hvad I vil med sociale medier og være afklaret med målsætningen for hvert enkelt post.

Gør det også klart for din målgruppe hvad de kan bruge dit post til.

Et simpelt book nu eller lignende CTA kan gøre underværker, simpelthen fordi du klargør din intention for brugerne.

Det er svært at bedømme dine SoMe statistikker, hvis du ikke ved, hvad dit mål var for dine posts.

Derfor er det vigtigt at være afklaret med hvad du vil, så du reelt kan bedømme om du nået dit mål.

2: Følgere

Mange følgere er godt, men relevante følgere er bedre.
Når det kommer til følgere på sociale medier, så handler det om kvalitet, fremfor kvantitet.

Følgere er ikke bare følgere, det er modtagere af dine budskaber.
SoMe marketing er kun en god investering, hvis det rammer relevante brugere.

Det er vigtigt at holde øje med, om dine følgere er relevante for dig og kan hjælpe jeres virksomhed med at vækste. De fleste sociale medier, giver dig lov til at se, hvem der følger din side og giver dig mulighed for at researche dem, i henhold til brugernes egen privathedsindstillinger og etiske hensyn til brugernes privatliv, som selvfølgelig skal respekteres.

Relevante følgere vil ofte være:

  • Eksisterende eller potentielle kunder
  • Potentielle nye medarbejdere
  • Eksisterende eller potentielle samarbejdspartnere

Det er rigtig godt at have mange følgere, men hvis dit produkt f.eks. er menstruationskopper, så er det jo klart bedre at have 100 kvindelige følgere i alderen 15-50 bedre, end 3 millioner mandlige følgere.

Hvis majoriteten af dine følgere ikke er indenfor din målgruppe, så er det fordi du rammer helt ved siden af og du bør gå tilbage til tegnebrættet og lave en ny strategi for din SoMe marketing.

3: Reach/eksponeringer

Når du analyserer dit SoMe content, så er det vigtigt at tracke, hvor langt du når ud med dine budskaber.

Reach er den første indikator på, at du har postet noget relevant content, der har arbejdet MED algoritmerne og har enchance for at nå ud til dine følgeres feeds.  Det er også tegn på, at du har postet på et godt tidspunkt og kan evt. også være tegn på, at du har ramt ned i et populært emne.

Her er det vigtigt, at du løbende eksperimenterer lidt med dit SoMe content og leger med tone of voice, udgivelsestidspunkter og prøver forskellige ting af. Jo mere du eksperimenterer, jo bedre kan du teste, hvad dine følgere gerne vil se og hvornår der er størst chance for de ser det. Gennemse dine tidligere posts og se, hvilke posts der havde det største reach.

Stil dig selv følgende spørgsmål, når du analyserer reach for tidligere posts:

  • Tegner der sig et mønster blandt dine posts?
  • Er der bestemte emner, der har et større reach end andre emner?
  • Er der bestemte tidspunkter, hvor du ofte har et større reach, end andre timer, dage, uger eller sæsoner?

Her er det særligt vigtigt, at du efterfølgende sammenligner reach med engagement rate.

4: Engagement

Konkurrencen er ikke slut, når du har nået følgerne.

Konkurrencen i brugernes feed er også intens og du ved reelt ikke, hvor mange distraktioner der er på den anden side af skærmen. Brugeren bombarderes med content. Kun det mest relevante content får engagements.

Derfor er engagement et vigtigt redskab til at bedømme kvaliteten af dit content.

Højt engagement betyder, at dit budskab har ræsonneret hos brugerne og inspireret dem til dialog i form af likes, delinger og/eller kommentarer.

Her er der selvfølgelig stor forskel på positiv og negativ engagement.

Forskellen mellem positiv og negativ engagement er ikke kun afhængigt af, hvordan den individuelle bruger har reagerer, men også hvem den individuelle bruger er.

Positiv engagement fra en bruger udenfor din målgruppe er faktisk ikke positivt, det er et tegn på, at du rammer forbi din målgruppe. Det giver anledning til at se dit content igennem og genoverveje din SoMe strategi.

Det er vigtigt at du lytter til din målgruppe og er lydhør overfor deres engagement, uanset om det er positivt eller negativt.

Er det positivt, så sig tak til brugeren – det er kun høfligt. Er det negativt, så spørg ind til årsagen til kritikken og vis dem (og alle andre der ser med), at du går op i din målgruppes mening og er lydhør overfor deres behov.

Se også vores 5 tips til bedre engagement på sociale medier

5: Organic vs. Paid

Er paid social egentlig investeringen værd, når man kan udgive organic content ’gratis’?

Det spørgsmål har jeg tit fået, som i rigtig, rigtig tit. Det eneste jeg ærligt kan svare er: ”Tja, det kommer jo lidt an på, hvad du vil og hvad du poster?”

Paid content kan være en god investering, når du har behov for et større reach end du har organisk, f.eks. til brand awareness eller leadgenerering, hvor du gerne skal nå nye brugere.

Husk, at paid content stadig skal være let aflæseligt, relevant og engagerende for målgruppen.

Det kræver både at målgruppen er nøje udvalgt og content matcher deres interesser og deres aflæsning. Mange (mis)bruger paid social til at udgive reklamer, fremfor at poste reelt content, men det er en fejl.

Paid content skal være lige så værdigivende, som organic content.

En god og billig måde at teste content, inden du bruger annoncekroner, er at udgive det som organic content først. Test content af på dine eksisterende følgere og spørg dem evt. direkte til råds, hvad de synes om dit content. På sociale medier er brugere vant til medansvar og co-creation og de kan give dig dyrebar indsigt i deres aflæsning af dit content.

Nygerrig på sociale medier?

Følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag salgstricks i din indbakke.

Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi rådgivning og kurser til virksomheder. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi også SoMe-annoncering, telemarketing og dataindsamlin

Vil du have hjælp til sociale medier?

Udfyld formularen og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

Content Creation
Salgstips

Få salgstips i din indbakke

* Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev accepterer du vores privatlivspolitik