B2B LinkedIn Annoncering

5 tips til succesfuld B2B LinkedIn annoncering

Af Tue Elkjær Andersen, SoMe- & Project Manager

B2B LinkedIn Annoncering

Nøglen til B2B LinkedIn annoncering er et stålfast fokus på målet for annoncen og på målgruppen, samt en rød tråd i hele kampagneopsætningen.

Det er sådan du får en højere Click Through Rate og en lavere Cost Per Click.

Der er selvfølgelig mere i det, men i al sin enkelhed, så handler det om at vide hvad man vil, hvem man vil nå og hvordan man bruger LinkedIn til at connecte med målgruppen med det helt rigtige budskab.

Grunden til B2B LinkedIn annoncering mislykkes er ofte, at der er for mange beslutningstagere involveret i processen (husk hvad de siger om for mange kokke i køkkenet) og der ikke er nok fokus på formålet med kampagnen eller på målgruppens brugeradfærd.

Vi har opsummeret de 5 vigtigste fokusområder for succesfuld B2B LinkedIn annoncering, som du bør have styr på, inden du udgiver din kampagne på LinkedIn.

5 tips til succesfuld B2B LinkedIn annoncering

1: Sæt klare mål

Find ud af, hvad I egentlig vil med jeres kampagne, inden I går i gang og design jeres kampagne efter det.

Jeres mål skal være et gennemløbende tema for hele jeres kampagne fra målgruppe, indhold, CTA og timingen for jeres kampagne.

Hvis jeres mål er salg af et bestemt produkt, skal alt i kampagnen være valgt ud fra salgspotentiale.

Her kan I med fordel arbejde med retargeting, hvor I sigter efter brugere, der tidligere har vist interesse for jeres produkt/service ved at besøge specifikke landing pages på jeres hjemmeside.

Hvis målet derimod er øget kendskab til jeres virksomhed, så skal I tværtimod gå bredt efter alle virksomheder, der er del af jeres målgruppe og ramme dem med jeres Unique Selling Points og unikke brand identitet.

2: Målgruppe

Mange begår den fejl at satse på så stor en målgruppe som muligt og vælge målgruppekriterier på gefühl.

Det kan betale sig at bruge tid på at vælge målgruppen med omhu og indskrænke målgruppen gennem ekskluder-funktionen på LinkedIn.

Gå efter jobtitler, der reelt kan have købsbeslutning for jeres produkt/service og de specifikke virksomheder, der kunne være relevante kunder for jer. I kan også gå efter bestemt brugeradfærd, interesser og kompetencer for at indskærpe målgruppen til så relevant en gruppe, som muligt.

Det er ofte en god idé at gå efter enkelte markeder af gangen, så som Danmark eller Skandinavien, fremfor store markeder som hele Europa, da de enkelte lokale markeder vil afkode jeres salgsbudskaber meget forskelligt.

Særligt på B2B-markedet, er der stor forskel på det Britiske og Danske marked.

3: Content og budskab

I skal have fokus på kundens ‘WHY’ i jeres salgsbudskab. Jeres USP (Unique Selling Points) gemmer sig nemlig ikke i jeres produkt/service, men I jeres målgruppes brug af jeres produkt/service.

Tænk på, hvad fordelene ved jeres produkt/service helt konkret er for jeres kunder.

Hvordan kan I bidrage positivt til dem og deres arbejdsliv?

Det skal jeres målgruppe kunne se ved første overfladiske øjekast.

I har ca. 3 sekunder til at gribe jeres målgruppes opmærksomhed, inden de går videre til noget andet.

Husk, at I kommer ind i jeres målgruppes feed/indbakke, som en uinviteret gæst og I konkurrerer mellem content fra deres bekendte, posts om deres venners forfremmelse o.lign. content, der hurtigt kan virke mere relevant for jeres målgruppe.

Konkurrencen er hård og I skal bruge alle virkemidler, for at fange folks interesse.

Det gamle ordsprog: ’et billede siger mere, end tusind år’ er i allerhøjeste grad sandt på sociale medier, inkl. LinkedIn.

Ved at anvende billede eller video i jeres kampagne, fanger I hurtigere jeres målgruppes opmærksomhed og fastholder deres opmærksomhed i længere tid.

4: Call To Action

Jeres CTA (Call To Action) er nok det allervigtigste i jeres kampagne. Med CTA mener jeg ikke kun selve knappen, man kan vælge til alle LinkedIn kampagner, men også overskriften til jeres CTA.

Alt for mange gode kampagner går tabt, fordi brugerne ikke hurtigt nok fanger, hvad de egentlig skal gøre eller hvad de opfordres til.

Sammen med billede/video er CTA-knappen og jeres CTA-overskrift det mest i øjenfaldende i jeres kampagne og den vigtigste faktor for jeres målgruppes beslutning til at klikke sig videre ind i jeres salgstragt eller ej.

Vælg en relevant CTA-knap og lav en CTA-overskrift der opsummerer, hvad brugeren kan vinde ved at klikke på CTA-knappen.

Her skal I naturligvis sende brugerne videre i jeres salgstragt, gennem en strømlinet landing page, hvor de f.eks. kan købe jeres produkt, læse mere om jeres service eller bestille en gratis demo eller prøveperiode (afhængigt af mål og forretningsmodel).

5: Timing

Jeres kampagnes performance er meget afhængig af timing.

Her handler det både om at nå ud til jeres målgruppe når de er på LinkedIn (så de rent faktisk ser jeres kampagne) og er et sted i deres arbejdsliv, hvor de har behov for jeres produkt/service.

I langt de fleste brancher er der årstider, hvor deres produkter/service er mere top of mind hos forbrugerne end ellers.

Hvis dit produkt f.eks. er et rekrutteringsværktøj, så er det oplagt at markedsføre jeres rekrutteringsværktøj på LinkedIn inden jul og inden sommer, når flest virksomheder står og leder efter nye medarbejdere og de er mest bevidste om pains ved rekruttering. Det er på dette tidspunkt du kan opnå størst resonans hos din målgruppe og få en høj konverteringsrate.

Undersøg, hvornår der ofte er mest brug for dit produkt/service.

I kan med fordel kigge på, hvilke måneder I historisk har størst kundetilgang.

På den anden side, skal timing også passe hos jer og I skal have tid til at tage i mod de leads I får fra jeres LinkedIn annonce. I får intet ud af jeres kampagne, hvis I ikke har tid til at gribe de potentielle kunder, som kampagnen skaffer jer.

Få en gratis SoMe rådgivning

Udfyld formularen og book et gratis onlinemøde, hvor du kan få gratis rådgivning til jeres SoMe markedsføring

Book gratis rådgivning
Salgstips

Få salgstips i din indbakke

* Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev accepterer du vores privatlivspolitik