Skab værdi på sociale medier
5 tips til markedsføring på sociale medier
Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager
Skaber markedsføring på sociale medier værdi for din B2B markedsføring?
Ja, helt klart – hvis du gør det rigtigt! Værdiladet SoMe content relaterer dit produkt/ydelse til dine kunder, uanset om du arbejder B2B eller B2C.
Værdiladet marketing er relevant, fordi forbrugeres købsbeslutning i stigende grad er værdibaseret. Forbrugere køber ikke ’bare’ et produkt eller en service, de køber en løsning, der giver værdi til deres liv (både i privaten og på arbejdet).
Det er her sociale medier kommer ind i billedet.
Sociale medier er et fantastisk værktøj til at illustrere værdien af dit produkt og relaterer det til din målgruppes hverdag.
Hvis du skal markedsføre værdien af dit produkt på de sociale medier, skal du se mindre på dit produkt og se mere på din målgruppe – særligt når du skal producere værdiladet SoMe content.
Forskellige mennesker afkoder content forskelligt. Derfor er målgruppen, deres værdisæt og deres aflæsning hjertet af alt content på sociale medier.
Få vores 5 råd til at formidle værdien af dit produkt og få dit budskab ud til din målgruppe på de sociale medier.
5 tips til værdiskabende markedsføring på sociale medier
1: Start med pointen – set fra din målgruppes perspektiv!
Etabler lynhurtigt, hvorfor din target bruger skal bruge tid på dit content ellers scroller de forbi dit content.
De sociale medier indeholder nemlig meget mere content, end noget menneske muligt kunne skimme sig igennem.
Det kan ikke siges tit eller voldsomt nok.
Dit content ses i en uendelig strøm af content, som fylder brugerens feed.
Dit post ses midt i mellem kattevideoer, celebrity selfies, click bait artikler, 2 girls 1 cup, hjælpsomme og uhjælpsomme tutorials, mere eller mindre inspirerende citater, venners arbejdspræstationer og absolut bedårende billeder af venners og bekendtes børn.
Hvorfor skal brugeren så give sin opmærksomhed til dig og dit content?
Det svar skal du være helt og aldeles afklaret med, inden du poster dit content.
Find ud af, hvad din target bruger giver sin opmærksomhed til.
Det er ikke så vigtigt, at det er content er produceret af virksomheder i din branche. Det vigtigste er, at deres content rammer din target bruger og fanger deres opmærksomhed.
Lad dig inspirere af deres content, når du skal selv ud med dine marketingsbudskaber på sociale medier.
Brug det som inspiration, ift. emner, content themes, tone of voice og visuelle udtryk.
2: Bidrag til din kundes branding
Uanset hvad du sælger, så er det ikke bare et produkt eller en ydelse, det er med til at understøtte en bestemt livsstil for dine kunder og er del af deres selvidentitet og deres branding strategi.
Hvis du drejer samtalen fra det du teknisk set sælger og taler ind i de værdier det repræsenterer, så kan du langt bedre øge engagement på dit content, få et langt større reach og booste dit salg.
Brugere (både B2B og B2C) lokkes lettere til et køb, hvis de kan se sig selv i produktet. Hvis de kan se dit produkt som et symbol på deres ønskede livsstil og identitet, så vil de direkte blive promoters og promote dit produkt på de sociale medier.
Tænk bare på mængden af earned content for ’grønne’ produkter, både på B2C og B2B markedet.
Der er større chance for en masse likes, delinger og kommentarer, hvis dit content handler om brugeren fremfor dig og dit produkt. Det er associationen mellem jeres produkt/ydelse og jeres target brugeres ønskede livsstil, som kan skabe earned media. Det er også derfor influencer marketing kan have en stor effekt (hvis man samarbejder med influencers med relevans for ens målgruppe, vel at mærke).
Brugere vil hellere prale af, at de er bæredygtige, sporty, livsnydere eller luksuriøse, end de ’bare’ vil købe et eller andet produkt.
Hvis du arbejder B2B er det let, at researche din målgruppes brand values, ved at undersøge deres virksomheds markedsføring og mission statements. Brug de brand values i din egen markedsføring og vis hvordan dit produkt relaterer til deres værdier.
3: Tag dit produkt ned i øjenhøjde
Det lyder måske plat, tillægsord er ekstremt værdiskabende, når det kommer til markedsføring på sociale medier.
Du har måske lagt mærke til tillægsordets stigende betydning (og den stigende mængde per produktbeskrivelse) i markedsføring. Det er fordi tillægsord er beskrivende for brugernes potentielle oplevelse af produktet.
Den værste måde, du kan præsentere dit produkt på, er gennem tekniske specifikationer og kedelige fakta.
Ikke at fakta eller specifikationer er irrelevante, men det er først interessant for brugeren, når de har interesse for dit produkt.
SoMe markedsføring sker i høj grad på brugerens præmisser, derfor er det vigtigt du taler til din target bruger, ud fra deres tilgang til dit produkt.
Beskriv dit produkt ud fra de positive effekter det har for brugeren.
Hvis dit produkt er facility service, behøver du ikke komme med dybdegående forklaringer på rengøringsprocedure. Dine kunder oplever ikke rengøringen, de oplever at der er rent, selvom de ikke gør noget for det selv. De har outsourcet rengøringen, fordi de ikke er interesseret i rengøring, men de er interesseret i at der er rent, uden det kræver tid eller effort for dem.
Spørg dig selv, hvad dit produkt eller ydelse reelt gør for brugeren?
Hvilken indflydelse har det på deres hverdagsliv?
Giver du dine kunder mere tid, mindre besvær eller øget sikkerhed?
Giver du dine kunde en lettere hverdag eller et afbræk fra hverdagen?
4: Markedsfør jeres viden
Ja, den er du sikkert træt af at høre, men i dagens marked er forbrugere og brugere privilegeret. Ikke alene forventer de at få noget gratis, de kan være direkte utilfredse med kvaliteten af deres gratis gave.
Du behøver ikke give dine produkter gratis væk eller opsætte konkurrencer. Men dit content er nødt til at give din målgruppe noget til gengæld for deres opmærksomhed.
I dagens marked er opmærksomhed i sig selv en valuta og brugere er vant til at få content af høj kvalitet til gengæld for deres opmærksomhed. Der er et væld af ’gratis’ content derude, takket være attention economic platforms, som YouTube, Spotify og sociale medier i sig selv.
Kvalitet handler til gengæld ikke så meget om produktionsværdi, men underholdningsværdi. Med utallige annoncører der kæmper om brugernes opmærksomhed, så er brugerne vant til at blive tilbudt content med høj underholdningsværdi, der rammer dem på et praktisk eller personligt plan.
Tutorials og how-to-videoer er blevet en klassisk markedsføringsform på sociale medier, der giver brugerne noget gratis, samtidig med at virksomheder kan demonstrere deres know-how.
En anden (sværere) tilgang er gennem community building, hvor du over tid og en masse content, løbende giver din target bruger muligheden for at være med i et fællesskab. Dette kan være enten på en blød måde, som at brande sig på bæredygtighed eller være del af en netværksgruppe eller forening. Det kan også være på en hård måde, som direkte politisk arbejde og politiske diskussioner.
5: Tal til individet
Husk, at du taler til individer, uanset om din målgruppe er B2B eller B2C. De sociale medier er i allerhøjeste grad et eksempel på H2H marketing.
SoMe marketing er kun massekommunikation fra din side af skærmen, som content creator. Din målgruppe vil aflæse dit content som enkeltpersoner, mens de sidder (mere eller mindre) alene på deres side af skærmen.
Der vil aldrig sidde en hel medarbejderstab samlet sammen på den anden side af skærmen eller et helt målgruppesegment.
Det vil tværtimod være enkeltpersoner, der sidder (forholdsvis) alene, mens de aflæser dit content, enten som privatpersoner eller som repræsentanter for deres arbejdsplads.
Linjerne er sløret på sociale medier.
Som SoMe brugere er vi BÅDE privatpersoner OG vores jobtitler. Vi har mange hatte på, når vi scroller gennem vores feed.
Som virksomhed skal du derfor ikke være bange for, at tale til din target brugers menneskelige side eller appellere til dem på andre medier end LinkedIn.
Vil du have hjælp til sociale medier?
Følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag salgstricks i din indbakke.
Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi rådgivning og kurser til virksomheder. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi også SoMe-annoncering, telemarketing og dataindsamling.
Nysgerrig på sociale medier?
Udfyld formularen og få et hurtigt og uforpligtende tilbud