Sådan skaber du bedre engagement på sociale medier

5 tips til bedre engagement på sociale medier

Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager

Få bedre engagement på sociale medier

Der er stor forskel på kvaliteten af brugerinteraktion på sociale medier og kvaliteten afhænger ikke kun af hvad der siges eller gøres, men hvilken ’type’ det kommer fra. F.eks. er negative kommentarer ikke nødvendigvis en dårlig ting for din virksomhed. Faktisk kan engagement fra SoMe trolls og kritikere bidrage positivt til dit brand.

Men, der er stor forskel på brugere og deres kommentarer tolkes meget forskelligt.

I dagens digitale landskab kan det ikke nytte noget, at være for reserveret eller tilbageholdende.

På sociale medier kæmper du om brugernes opmærksomhed, i en strøm af uendeligt content. Det kræver at du er ekstremt ekstrovert i din kommunikation og har en klar pointe med dit content. Du er også noget til at sigte skarpt efter din målgruppe og bidrage til din målgruppes brand identity.

Forbrug er i stigende grad værdibaseret og her er sociale medier et fantastisk værktøj til at brande sin virksomhed, gennem værdiladet content. Udover at højne dit engagement og reach på sociale medier, så kan det også øge brand awareness, generere leads og opbygge kundeloyalitet. I ’The Social Media Age’ er branding blevet essentielt i jagten på kunderne, uanset om din marketing er B2B eller B2C.

Læs mere om, hvordan du gør det og forbedre dit engagement på sociale medier.

5 tips til bedre engagement på sociale medier

1: Hjælp din målgruppe med deres selviscenesættelse

Sociale medier er ikke kun markedsføringsmulighed for din virksomhed, det er det også for de brugere, der ser dit content.

Brugerinteraktion handler i høj grad om brugernes selviscenesættelse.

Likes, kommentarer og delinger er i høj grad et værktøj for brugere, hvor de kan vise hvem de er eller rettere hvem de gerne vil ses som.

Content, der fortæller noget om brugeren, vil oftere kommenteres og deles, fordi det hjælper brugerne med at iscenesætte sig selv. Det er derfor at content, der taler ind i bæredygtighed eller social lighed ofte har en bedre performance, fordi det er polariserende emner, der taler direkte ind til brugernes sociale identitet.

Godt content taler ind i målgruppens synspunkter og bekræfter målgruppen i deres sociale værdier.

Hvis du vil booste dit engagement og reach er du altså nødt til at lave content, der i højere grad repræsenterer din målgruppes selvforståelse og sociale identitet.

2: Sociale medier er et vindue til verden

Brugernes customized feed gør det relevant at se på din målgruppes medieforbrug. Vores feed customizes til vores individuelle historik. Som brugere vises vi content, som ligner det vi tidligere har forbrugt. Det er også derfor, at mange betegner sociale medier som et ekkokammer.

Din målgruppe sidder altså med deres individuelle feed, hvor de kun ser et lille udsnit af verden og vises content, som de vil reagere på – både positivt og negativt.

Det skaber et digitalt rum for brugeren, hvor de både bekræftes i deres holdninger og sociale værdier, samtidig med de vises content der truer det. Her arbejder algoritmerne på, at få dit content ud til brugere der vil reagerer på det, negativt eller positivt. Derfor klarer polariserende content sig godt på sociale medier, fordi det skaber debat og derved kommer ud til mange brugere, både kritikere og ambassadører.

Her er det selvfølgelig vigtigt at dit content ses som positivt af din målgruppe. Derfor er det essentielt, at du altid kommunikere ud fra din målgruppes værdier.

3: Ikke alle er lige på SoMe

Selvom alle kan komme til orde på sociale medier, så har nogle brugere mere indflydelse og gennemslagskraft end andre. Ofte vil private brugere ses som mere autentiske end virksomhedsprofiler, da de fleste mennesker stoler mere på individer, end brands. Derfor er det vigtigt, at du forholder dig til dit earned media og holder øje med, hvem der siger hvad om din virksomhed, da engagement og earned media har enorm indflydelse på din PR.

Dit fokus skal hele tiden være på din målgruppe og deres engagement. Her skal du hele tiden holde øje med, at din målgruppe forholder sig positivt til dit content og de føler du afspejler deres sociale værdier.

Hvis du bliver tilsvinet i dit kommentarfelt af en bruger, så betyder det ikke automatisk, at du har gjort noget galt. Det kan faktisk betyde at du har ramt helt rigtigt, hvis fornærmelsen kommer fra en bruger, der er diametralt modsat din målgruppe. Det siger f.eks. ikke noget negativt om en forretning der sælger overskudsmad, hvis de kritiseres for ikke at have helt friske vare, da det jo netop er deres bærende sociale værdi, at de bekæmper madspild og derfor sælger overskudsvarer. I dette hypotetiske eksempel vil det være passende for virksomheden at redegøre for deres værdisæt og problemet med madspild overfor den kritiske bruger.

Dette er slet ikke med henblik på at omvende kritikeren, men for at vise andre brugere, der er i målgruppen, at virksomheden rent faktisk efterlever deres værdier. Denne taktik vil kunne skabe debat om madspild og trække relevante brugere ind i diskussionen, der vil argumentere for at købe overskudsvarer og derved give positivt engagement og eksponering for virksomheden, der sælger overskudsvarer.

Negativ engagement er nemlig kun negativt, hvis det kommer fra en bruger i din målgruppe.

Faktisk kan negativ engagement fra din målgruppes modstandere/fjender være positivt for dig, da det kan mobilisere din målgruppe til at se dig som en allieret, hvilket kan skabe loyalitet hos din målgruppe og gøre dem til uofficielle brand ambassadors, der promoverer og forsvarer dit brand.

Modsat kan en positiv kommentar fra en bruger der er diametralt modsat din målgruppe være et tegn på, at dit content rammer katastrofalt ved siden af din målgruppe.

Så inden du vurderer om en kommentar eller deling er god eller dårlig, så undersøg de sociale værdier der ligger bag kommentaren og vurder, om det kommer fra en fra din målgruppe eller ej.

4: Find ud af hvem du vil tale med

Hvis du skal kunne poste godt content, der afspejler din målgruppes værdier, skal du være bevidst om hvem din målgruppe er og hvilke værdier de står for.

Start med at se på dine eksisterende kunder og karakteriser dem i nichegrupper.

Det er vigtigt at du ser på kvalitativ data for din målgruppe, udover kvantitativ data. Find ud af, hvilke sociale grupper din målgruppe tilhører, hvilke socialpolitiske emner de går op i og hvad de kan lide at tale/prale om (f.eks. hvor står de ift. emner som #Metoo-debatten, økologi, hvorvidt covid-19 findes eller ej og er jorden egentlig rund, flad eller sekskantet – hvad er det for et virkelighedsbillede de har).

Lav korte og konkrete beskrivelser af de nichegrupper, din målgruppe spreder sig over, hvor du får en klar fornemmelse af, hvem de er som mennesker. Brug dette som basis for din virksomheds brand values og en mere uddybende SoMe-strategi.

Her er det særligt vigtigt, at din målgruppespecifikation og brand values stemmer overens og afspejler de samme værdier. Disse værdier skal bruges som kompas til at bedømme, hvad det er godt eller dårligt content og hvad der er positiv eller negativ engagement.

5: Hvad skal du poste?

På sociale medier er alt politisk.

For mange er det hårdt at sluge, men alle dine budskaber kan og vil underlægges politisk betydning på sociale medier.

Mange virksomheder er bange for at tilkendegive et politisk standpunkt, men det kommer af en gammeldags tilgang til markedsføring og massekommunikation, hvor en afsender kommunikerer et salgsbudskab ud til en masse (anonyme) modtagere.

På sociale medier er alle modtagerne også afsendere og kommunikere på lige fod med dig, som virksomhed. Brugerne vil aflæse dit budskab ud fra deres egne politiske holdninger og sociale værdier og det påvirker deres interaktion med dit content og deres syn på dit brand.

Måske har du bemærket den stigende brug af politiske budskaber i markedsføring?

Af taktiske årsager er flere og flere virksomheder begyndt at bruge politiske budskaber i deres SoMe marketing og opnået højere engagement på deres content og opnået mersalg. Dette gælder f.eks. virksomheder som Airbnb med deres #WeAccept kampagne, der fokuserede på at rebrande virksomheden som tolerant og pro diversitet eller Microsoft med deres #MakeWhatsNext, der fokuserede på fremtidig kønsligestilling i deres branche.

Det er vigtigt, at dit brand reflekterer de politiske holdninger og sociale værdier, som din målgruppe står for. Det kan skabe positiv engagement, opbygge community og mobilisere uofficielle brand ambassadors til din virksomhed på sociale medier.

Vil du have flere tips?

Følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag salgstricks i din indbakke.

Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi rådgivning og kurser til virksomheder. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi også B2B mødebooking, dataindsamling og SoMe marketing.

Få et hurtigt og uforpligtende tilbud på SoMe marketing

Udfyld formularen og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

close

Få salgstips i din indbakke

* Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev accepterer du vores privatlivspolitik