Hvad er Paid social, Organic content eller Dark social?
– og hvad skal du vælge?
Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager
– og hvad skal du vælge?
Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager

Hvad er paid social egentlig? Organic content? Dark social?
Sociale medier er et mekka af markedsføringsmuligheder, men hvad skal du vælge?
Mulighederne er stort set uendelige på sociale medier og det er både sociale mediers styrke og svaghed. Modsat mulighederne på sociale medier, så er tidsressourcerne jo begrænsede.
Som virksomhed (og egentlig bare som menneske) er du nødt til at vælge, hvor du vil investere din tid og kræfter i.
Vi guider dig kort igennem paid social, organic content og dark social, hvad det er og hvad fordelene kan være for dig.
Paid social
Hvad er det?
Paid social er en fancy måde at sige: annoncer. Det er uanset om det er placeret i brugernes feed, som en besked, en kolonne eller noget helt fjerde. Paid social er altså bare en betalt kampagne, hvor du betaler selve mediet for at sprede dit post ud til din målgruppe.
Hvorfor bruge det?
Paid social er et genialt værktøj til at nå ud til et helt specifikt publikum, hvor dit budskab og dit produkt er relevant – fremfor at sprøjte indhold ud i blinde og håbe på det når de rigtige personer.
Med paid social kan du nå direkte ud til din målgruppe, helt ned til virksomhedsnavne, stillingsbetegnelser, interesser og meget mere.
De præcise målgruppekriterier varrierer lidt fra medie til medie. F.eks. er LinkedIn bedre til målrette annoncer mod virksomheder og bestemte jobroller, end Facebook, men muligheden findes på begge medier.
Paid social særlig relevant, hvis du arbejder B2B, da du med paid social kan nå specifikke virksomheder, de jobroller der har beslutningskompetence for køb af dit produkt/service og de interessenter, der skal godkende købet.
Organic content
Hvad er det?
Organic content er det content du selv genererer på sociale medier, altså det du selv poster på din virksomhedsprofil på diverse sociale medier, uden at skulle betale mediet for at poste det.
Det er altså bare et ‘normalt post’.
Organic content omfattes også i termet ‘brugergenereret indhold’, der også inkluderer det indhold du selv og andre privatpersoner poster på sociale medier fra jeres private profiler.
Hvorfor bruge det?
Sociale medier bruges i stigende grad til research, inden et køb, opdage nye ukendte produkter og som påmindelse om eventuelle fremtidige køb.
Det er ideelt til at skabe troværdighed overfor potentielle nye forbrugere og forblive top-of-mind hos eksisterende kunder.
Organic content er godt til at illustrere din virksomheds brand values over tid og vise hvorfor din målgruppe bør købe dit produkt/service. Vis gerne direkte, hvordan netop dit produkt/service gør din målgruppes liv bedre, lettere og skønnere, samt hvordan I konkret udlever jeres CSR-politik.
Organic content gemmes også automatisk på din virksomhedsprofils tidslinje. Det er godt med en aktiv og velholdt profil, når dine potentielle kunder er i beslutningsfasen. Studier viser nemlig at de fleste forbrugere research online inden et køb. Her bruger forbrugere blandt andet sociale medier, da det kan give dem et godt indblik i deres potentielle producent/leverandør, deres produkter/services og særligt deres arbejdsfilosofi i praksis.
Derfor er en velholdt profil særdeles relevant for B2B-markedet, hvor købsbeslutningen ofte er mere velovervejet, indebærer mere research og har flere personer involveret i købsbeslutningen, end på B2C-markedet.
Dark social
Hvad er det?
Dark social er ikke helt så dystert som det lyder, det betyder simpelthen, at indholdet ikke kan ses af alle, men er i et lukket forum.
Dette kan f.eks. være en beskedannonce på LinkedIn, hvor annoncen kun vises i beskeder til enkelte brugere, hvor deres svar kun kan ses af dig og dem.
Hvorfor bruge det?
Med dark social kommer du kun ud til det brugere du har valgt, med det budskab du har valgt.
Det gør det lettere at customize dine salgsbudskaber til ét bestemt segment, hvilket du ikke kan gøre med organic content og kun delvist kan gøre med paid social. Her slipper du også for offentlige kommentarer fra uvedkommende brugere og kan rette dit budskab specifikt til dem du taler til.
Vil du have hjælp til sociale medier?
Følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag tricks til salg og markedsføring i din indbakke.
Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi rådgivning og virksomhedskurser. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi hjælp til B2B mødebooking, dataindsamling og sociale medier.
Få et hurtigt og uforpligtende tilbud
Udfyld formularen og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale
Ved tilmelding af nyhedsbrev, tilmelding til kurser og ved benyttelse af kontaktformularer modtager vi og behandler også persondata.
Privacy Overview
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors. |
_gid | 1 day | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form. |
vuid | 10 years | This domain of this cookie is owned by Vimeo. This cookie is used by vimeo to collect tracking information. It sets a unique ID to embed videos to the website. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_gat_gtag_UA_41300005_1 | 1 minute | No description |
_lfa | 2 years | This cookie is set by the provider Leadfeeder. This cookie is used for identifying the IP address of devices visiting the website. The cookie collects information such as IP addresses, time spent on website and page requests for the visits.This collected information is used for retargeting of multiple users routing from the same IP address. |