Hvad er Paid social,
Organic content
eller Dark social?

– og hvad skal du vælge?

Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager

Paid social, Organic content, Dark social

Hvad er paid social egentlig? Organic content? Dark social?

Sociale medier er et mekka af markedsføringsmuligheder, men hvad skal du vælge?

Mulighederne er stort set uendelige på sociale medier og det er både sociale mediers styrke og svaghed. Modsat mulighederne på sociale medier, så er tidsressourcerne jo begrænsede.

Som virksomhed (og egentlig bare som menneske) er du nødt til at vælge, hvor du vil investere din tid og kræfter i.

Vi guider dig kort igennem paid social, organic content og dark social, hvad det er og hvad fordelene kan være for dig.

Paid social

Hvad er det?

Paid social er en fancy måde at sige: annoncer. Det er uanset om det er placeret i brugernes feed, som en besked, en kolonne eller noget helt fjerde. Paid social er altså bare en betalt kampagne, hvor du betaler selve mediet for at sprede dit post ud til din målgruppe.

Hvorfor bruge det?

Paid social er et genialt værktøj til at nå ud til et helt specifikt publikum, hvor dit budskab og dit produkt er relevant – fremfor at sprøjte indhold ud i blinde og håbe på det når de rigtige personer.

Med paid social kan du nå direkte ud til din målgruppe, helt ned til virksomhedsnavne, stillingsbetegnelser, interesser og meget mere.

De præcise målgruppekriterier varrierer lidt fra medie til medie. F.eks. er LinkedIn bedre til målrette annoncer mod virksomheder og bestemte jobroller, end Facebook, men muligheden findes på begge medier.

Paid social særlig relevant, hvis du arbejder B2B, da du med paid social kan nå specifikke virksomheder, de jobroller der har beslutningskompetence for køb af dit produkt/service og de interessenter, der skal godkende købet.

Organic content

Hvad er det?

Organic content er det content du selv genererer på sociale medier, altså det du selv poster på din virksomhedsprofil på diverse sociale medier, uden at skulle betale mediet for at poste det. 

Det er altså bare et ‘normalt post’.

Organic content omfattes også i termet ‘brugergenereret indhold’, der også inkluderer det indhold du selv og andre privatpersoner poster på sociale medier fra jeres private profiler.

Hvorfor bruge det?

Sociale medier bruges i stigende grad til research, inden et køb, opdage nye ukendte produkter og som påmindelse om eventuelle fremtidige køb.

Det er ideelt til at skabe troværdighed overfor potentielle nye forbrugere og forblive top-of-mind hos eksisterende kunder.

Organic content er godt til at illustrere din virksomheds brand values over tid og vise hvorfor din målgruppe bør købe dit produkt/service. Vis gerne direkte, hvordan netop dit produkt/service gør din målgruppes liv bedre, lettere og skønnere, samt hvordan I konkret udlever jeres CSR-politik.

Organic content gemmes også automatisk på din virksomhedsprofils tidslinje. Det er godt med en aktiv og velholdt profil, når dine potentielle kunder er i beslutningsfasen. Studier viser nemlig at de fleste forbrugere research online inden et køb. Her bruger forbrugere blandt andet sociale medier, da det kan give dem et godt indblik i deres potentielle producent/leverandør, deres produkter/services og særligt deres arbejdsfilosofi i praksis.

Derfor er en velholdt profil særdeles relevant for B2B-markedet, hvor købsbeslutningen ofte er mere velovervejet, indebærer mere research og har flere personer involveret i købsbeslutningen, end på B2C-markedet.

Dark social

Hvad er det?

Dark social er ikke helt så dystert som det lyder, det betyder simpelthen, at indholdet ikke kan ses af alle, men er i et lukket forum.

Dette kan f.eks. være en beskedannonce på LinkedIn, hvor annoncen kun vises i beskeder til enkelte brugere, hvor deres svar kun kan ses af dig og dem.

Hvorfor bruge det?

Med dark social kommer du kun ud til det brugere du har valgt, med det budskab du har valgt.

Det gør det lettere at customize dine salgsbudskaber til ét bestemt segment, hvilket du ikke kan gøre med organic content og kun delvist kan gøre med paid social. Her slipper du også for offentlige kommentarer fra uvedkommende brugere og kan rette dit budskab specifikt til dem du taler til.

Vil du have hjælp til sociale medier?

Følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag tricks til salg og markedsføring i din indbakke.

Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi rådgivning og virksomhedskurser. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi hjælp til B2B mødebooking, dataindsamling og sociale medier.

Få et hurtigt og uforpligtende tilbud

Udfyld formularen og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

close

Få salgstips i din indbakke

* Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev accepterer du vores privatlivspolitik