Vær social på sociale medier

5 grundtips til markedsføring på sociale medier

Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager

markedsføring sociale medier

Sociale medier er en særegen disciplin, der har sine egne logikker og praksisser og skiller sig markant ud fra traditionelle markedsføringskanaler.

God markedsføring på sociale medier kan være en stor udfordring for virksomheder, der er ‘bundet’ til den traditionelle afsender/modtager kommunikation. På sociale medier er alle, både afsendere og modtagere, uanset om man er en privat bruger eller en virksomhed. Det påvirker i høj grad aflæsningen og særligt respons på virksomheders markedsføring på sociale medier.

Nøglen til succesfuld markedsføring på sociale medier er, at forstå og tilpasse sig til det sociale aspekt af sociale medier og gøre sin markedsføring interaktiv. Det kan lyde stort og svært at implementere, men det behøver det ikke at være. 

Vi guider dig igennem logikken bag sociale medier og viser jer, hvad I bør være obs. på, når I markedsføre jer på sociale medier. Her får du 5 fakta om markedsføring på sociale medier og tilhørende tips til jeres markedsføringstrategi.

5 grundtips til markedsføring på sociale medier

1: Det handler om brugeren - ikke jeres virksomhed

Rigtig gange virksomheder misforstår hvad sociale medier handler om. De fleste virksomheder bruger sociale medier til at fortælle om dem selv og alt det de gør.

Det er forkert.

Den taktik ender i lange, monologiske og selvcentrerede budskaber, der remser op, hvor god jeres virksomhed er i jeres felt, hvilket er ca. lige så kedeligt som at være på date med én, der kun taler om sig selv, uden nogensinde at stille et eneste spørgsmål tilbage (har vi ikke alle sammen været på den frygtelige, frygtelige date?!?).

I stedet skal I fokusere på brugeren i den anden ende af skærmen. Fortæl, hvad I kan gøre for jeres eksisterende og potentielle kunder og vis dem, hvordan jeres produkter/ydelser gør deres (arbejds)liv bedre.

Brugeren skal være i fokus og alt skal være skræddersyet til brugerens blik og passe til deres perspektiv og aflæsning.

2: I skal tilpasse jer målgruppens feed

For at nå ud til jeres målgruppe på sociale medier, skal I først passe ind i deres feed, særligt ift. organic content. Alle brugeres feed er customized på tværs af sociale medier.

Algoritmerne er bygget til at vise content, som den individuelle bruger vil bruge tid på og reagere positivt eller negativt på, hvilket både kommer den individuelle bruger til gode. Det betyder, at hvis I gør det godt på sociale medier, så vil I både nå ud til fans og kritikere.

For at nå (positivt) ud til jeres målgruppe skal I afspejle målgruppens interesser og værdier, ellers vil algoritmerne hurtigt frasortere jer og jeres content fra målgruppens individuelle feeds.

Derfor er I nødt til at have en god forståelse af jeres målgruppe, deres livsstil og deres værdier.

3: Flere sociale medier er ikke nødvendigvis bedre

Ikke alle sociale mediekanaler er for alle virksomheder.

Jo, i rent teknisk forstand kan enhver lave en virksomhedsside på alle sociale medier, men det betyder ikke det er en god idé.

Alt for mange virksomheder spreder sig over alt for mange sociale medier, fordi andre virksomheder gør det eller fordi de lider lidt af FOMO (fear of missing out).

Sandheden er, at der er mange sociale medier og det vil kræve en stor og dyr hær af content creators for at være aktiv på dem alle sammen, hvilket kun kan give en dårlig ROI. Som virksomhed er I nødt til at vælge nogle sociale mediekanaler ud og fokusere på at arbejde godt med dem. Nogle sociale mediekanaler vil også være mere oplagte end andre, afhængigt af jeres branche, produkt/ydelse og målgruppe.

Se på jeres målgruppe og find ud af, hvilke sociale medier de bruger. Hvis I ikke ved hvilke sociale medier jeres målgruppe bruger, så undersøg det. Der er mange offentligt tilgængelige undersøgelser af social mediebrug. I kan også altid teste forskellige sociale medier af og så investere tid på de sociale medier, hvor I fik bedst respons.

4: Sociale medier skaber transparens

I dag foregår kommunikationen med omverdenen i høj grad via. sociale medier, både i kommentarsporet på egne posts og andre brugeres delinger og omtale af jeres virksomhed og jeres produkter.

På den måde tvinges virksomheder til komplet transparens, når kommunikationen er åben og kan ses af alle brugere.

Det er svært for mange virksomheder at vænne sig til, men i den sociale mediealder er det vigtigt at tale med brugerne, svare på kommentarer og inddrage brugerne i kommunikationen og indgå i en dialog, fremfor at skubbe et monologisk salgsbudskab ud.

Kort sagt er det vigtigt at være social på sociale medier.

Markedsføring på sociale medier minder i højere grad om mødebooking, end tv-reklamer eller billboards, da sociale medier i er et dialogisk medie.

Men, med dialog kommer også forståelse. Jo mere transparente I er, jo mere tillid vil I også kunne optjene. Det kræver dog, at I kan stå inde for jeres forretningsgange og kan forsvare dem, hvis I får kritik. Det kræver også, at I opererer ud fra samme værdisæt, som jeres målgruppe har.

5: I skal ikke være bange for kritik

Mange virksomheder er alt for bange for kritiske kommentarer, men som virksomhed bliver I i høj grad bedømt på, hvordan I reagerer på kritiske kommentarer, både af potentielle og eksisterende kunder.

Det værste I kan gøre er, at ignorere negativ brugerrespons. I er nødt til at tage hånd om kritiske kommentarer, så andre brugere kan se at kritikken ikke har noget på sig.

Først skal I internt overveje, om kritikken har noget på sig og det evt. kaster lys på et område af jeres forretning, hvor I kan optimere eller effektivisere jeres processer. Hvis det er tilkfældet bør I takke for kritikken og fortælle I har tænkt jer gå videre med den og bruge det til at optimere jeres forretning. I kan evt. også give en form for kompensation til den enkelte bruger (afhængig af kritikken).

Det kan også give en god historie senere hen, hvor I kan fortælle om de nye tiltag I implementerer pga. den kritik og hvordan det gavner jeres kunder.

I kan også være proaktive og anvende brugerrespons til jeres fordel. Brug sociale medier til åbent at spørge jeres målgruppe, hvad de synes I gør godt og hvor der er plads til forbedringer. Det viser I påskønner jeres kunder, skaber en positiv dialog med målgruppen og det giver jer god kvalitativ data, som I kan bruge til jeres forretningsudvikling.

Vil du have hjælp til sociale medier?

Følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (gennem pop up i siden) og modtag tricks til salg og markedsføring i din indbakke.

Mangler du mere afklaring, så tilbyder vi rådgivning og virksomhedskurser. Hvis du er typen, der hellere vil arbejde med slutsalget, tilbyder vi hjælp til B2B mødebooking, dataindsamling og sociale medier.

Ønsker I hjælp til jeres sociale medier?

Udfyld formularen og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

close

Få salgstips i din indbakke

* Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev accepterer du vores privatlivspolitik