International mødebooking

5 tips til international mødebooking

Af Jacquelline Lindberg, Head of Sales & Marketing

International Mødebooking

Der er meget mere til international mødebooking, end sprog. Det er ikke kun ord, der skal oversættes til et andet sprog, det er hele indgangsvinklen og omgangstonen.

De forskellige markeder er nemlig adskilt af meget mere end sprog. Mindre kulturelle forskelle spiller en kæmpe rolle, når man skal booke møder på flere eller nye markeder.

De fleste, der arbejder internationalt, kan nikke genkendende til, at den frie danske omgangstone ikke når lige langt på alle markeder.

Hvis din kampagne udspiller sig på flere forskellige markeder, så kræver det også forskellige tilgange til telefonsamtalen, hvis du ønsker samme resultat.

Når man søsætter en international kampagne, så kræver det indsigt i de pågældende lokale markeder og forskellene i mellem dem.

Nogle gange er det nødvendigt at serverer de samme salgsbudskaber på vidt forskellig vis.

Der er mange faktorer der spiller ind, når man satser på en international kampagne.

5 tips til international mødebooking

1: Omgangstonen

Hvordan hilser man på hinanden professionelt og hvad er den almene holdning til en udefrakommende i det pågældende marked?

Nogle markeder er mere åbne end andre, ligesom nogle markeder også er mere direkte i deres kommunikation.

Det er f.eks. vigtigt at vide, om der forventes smalltalk inden man taler forretning eller ej. I Europa alene, er der mange forskellige forventninger til, hvordan man indleder en professionel dialog, særligt hvis man ikke kender hinanden i forvejen.

2: Fagterminologi

Det er ofte fagterminologien, der vælter folk, når de ringer på andre markeder. Det er simpelthen ikke nok at kunne sproget til husbehov, du skal også kende det i professionelt regi.

Det er på brugen af fagtermer, du virkelig vinder eller taber tillid, særligt hvis du har bare antydningen af en accent.

Hvis du ikke forstår de termer, som målgruppen bruger, så taber du tillid og vinder højst sandsynligt ikke mødet. Det er op ad bakke at overbevise nogen om, at du ved de bare skal have det hér møde, hvis du ikke kan beskrive hvad mødet handler om.

3: Branchekendskab og arbejdskultur

Branchekendskab er altid godt, når man ringer på en mødebookingkampagne, særligt når det er international mødebooking.

Det er lettere at overkomme evt. kulturelle forskelle, når du kender branchen og det produkt du taler om.

Brancher opererer forskelligt marked til marked, f.eks. ift. hvem der reelt har beslutningskompetence, niveauet af bureaukrati og hvor rigid eller løs virksomhedsstrukturen er. Det effektiviserer ringetimerne, at man kender de uskrevne regler for markedet og den generelle arbejdskultur.

Hvis man har arbejdet i eller samarbejdet med virksomheder på det pågældende marked, så har man et større kendskab til arbejdskulturen i branchen og markedet der ringes ud på.

4: Kontinuitet på kunderejsen

Møder er ikke møder, de er underlagt nogle kulturelle forventninger, som er forskellige fra marked til marked.

Når du skal booke et møde for en ekstern partner, så er det vigtigt du har forstået, hvilket slags møde de vil have og du afspejler den samme stemning eller definition af professionalitet, som din eksterne partner vil efterleve.

Her spiller mødeagendaen en vigtig rolle.

Hvis du kender mødeagendaen er det lettere at sælge mødet, da du ved hvad der vil foregå. Det skaber også kontinuitet på kunderejsen, både for din kunde, som du booker møder for og slutkunden du taler med i telefonen.

5: Digitale færdigheder og mødetyper

Selvom digitalisering har taget voldsomt fart på alle markeder under covid-19, så er der stadig stor forskel på, hvor digitaliserede de forskellige markeder er.

I takt med restriktioner løftes på de forskellige markeder, er det vigtigt at være lydhør for de enkelte markeders syn på digitale medier og digitale mødeformer.

Vil du have hjælp til international mødebooking?

Udfyld formularen og få et uforpligtende tilbud

Kontaktperson:

close

Få salgstips i din indbakke

* Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev accepterer du vores privatlivspolitik