Hvad er en content plan

5 fordele ved en content plan til sociale medier

Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager

Hvad er en content plan

Hvad er en content plan og hvilken forskel gør den for jeres forretning?

En content plan er kort sagt en plan over jeres markedsføring og det content (indhold), som I planlægger at bruge i jeres markedsføring. Det er et godt værktøj til at skabe overblik over jeres marketingsaktiviteter i dagligdagen og skabe synergi mellem jeres marketing content og jeres målsætninger. Et godt overblik er nødvendigt for at arbejde effektivt med content marketing, uanset om man en en lille virksomhed, med én enkelt marketing manager eller en stor virksomhed, der skal samle et større team og få dem til at arbejde mod samme mål og ud fra samme mantra.

Content planer bruges særligt indenfor markedsføring på sociale medier, men kan bruges og bliver brugt til alle typer for content marketing.

Jeg vil tale om content planer til sociale medier, hvor jeg kommer ind på, hvordan en content plan kan gavne jeres markedsføring og jeres salg via. sociale medier.

Er du nysgerrig på, hvordan du selv kan lave en content plan?

Se hvordan du kan lave din egen content plan til sociale medier her: ‘Sådan laver du en god content plan til sociale medier’

5 fordele ved en content plan til sociale medier

1: Få overordnet overblik

Den primære og mest generelle fordel ved at have en content plan for sociale medier er, at det skaber overblik over jeres markedsføring på sociale medier.

Kort sagt, det bliver lettere at arbejde med sociale medier, når der er en klar og konkret plan for jeres aktiviteter på sociale medier.

Her er det også vigtigt, at jeres content plan er så kortfattet og præcis som muligt. Den skal gerne være så overskuelig, at jeres SoMe-medarbejder kan lære den udenad.

Jeres content plan skal fungere som et brief, der skaber et godt overblik over alt der vedrører jeres markedsføring på sociale medier, fra mål, til målgrupper, markedsføringskanaler og centrale budskaber, m.m.

1: Forbinder sociale medier med jeres forretningsmål

Alt for ofte bliver markedsføring på sociale medier til tom branding, der ikke hænger sammen med resten af virksomhedens strategier eller forretningsmål.

En god content plan er centreret omkring konkrete mål for jeres sociale medier.

Med ca. 1-3 konkrete og målbare målsætninger for jeres sociale medier, vil sociale medier være med til at understøtte og indfri jeres overordnede virksomhedsstrategi og forretningsmål. Det vil også gøre det lettere at vurdere, hvad der er godt og dårligt indhold til sociale medier, fordi I kan veje idéerne mod jeres målsætninger.

Når sociale medier arbejder ud fra samme strategi og mål, som resten af virksomheden, vil det skabe et tættere samarbejde mellem jeres SoMe-afdeling og resten af virksomheden – f.eks. jeres salgsafdeling, hvilket er utrolig vigtigt hvis målet for sociale medier er et øget salg.

2: Sociale medier indfrier forretningsmål

Alt for ofte bliver markedsføring på sociale medier til tom branding, der ikke hænger sammen med resten af virksomhedens strategier eller forretningsmål.

En god content plan er centreret omkring konkrete mål for jeres sociale medier.

Med ca. 1-3 konkrete og målbare målsætninger for jeres sociale medier, der understøtter jeres overordnede virksomhedsstrategi, bliver sociale medier et brugbart værktøj for jeres forretningsudvikling.

Når sociale medier arbejder ud fra samme strategi og mål som resten af virksomheden, vil det skabe et tættere samarbejde mellem jeres SoMe-medarbejder(e) og resten af virksomheden – f.eks. jeres salgsafdeling, hvilket er utrolig vigtigt hvis målet for sociale medier er et øget salg.

Det vil også gøre det lettere at vurdere, hvad der er godt og dårligt indhold til sociale medier, fordi I kan veje idéerne mod jeres målsætninger.

En god content plan vil altså fjerne en stor del af gætteriet ud fra jeres markedsføringsarbejde, hvilket vil kunne ses i resultaterne.

2: Skaber overblik

Den primære og mest generelle fordel ved at have en content plan for sociale medier er, at det skaber overblik over jeres markedsføring på sociale medier.

Kort sagt, det bliver lettere at arbejde med sociale medier, når der er en klar, konkret og kort plan.

Her er det også vigtigt, at jeres content plan er så kortfattet og præcis som muligt. Den skal gerne være så overskuelig, at jeres SoMe-medarbejder kan lære den udenad.

Jeres content plan skal fungere som et brief, der skaber et godt overblik over alt der vedrører jeres markedsføring på sociale medier, fra mål, til målgrupper, markedsføringskanaler og centrale budskaber, m.m.

3: Få afklaring med, hvad I egentlig skal poste

En god content plan indeholder også content themes, altså temaer for jeres marketingindhold til sociale medier.

Ved at organisere jeres content i ca. 3-5 content themes kan I strømline jeres kommunikation på sociale medier og matche hvert content theme til et eller flere mål for jeres sociale medier.

Hvert content theme kan relatere til bestemte mål, bestemte dele af målgruppen og bestemte værdier, så jeres samlede content themes repræsenterer alle dele af jeres mål, alle nicher i jeres målgruppe og alle områder af jeres forretning.

Det betyder, at jeres SoMe-medarbejder(e) ikke skal opfinde den dybe tallerken hver gang, men producere indhold indenfor nogle faste rammer. Det betyder også, at ledelsen/bestyrelsen på forhånd ved, hvilken slags indhold der udgives på sociale medier, uden at skulle bruge tid på at godkende hvert enkelt opslag.

I praksis bliver det også lettere at planlægge og producere content, når der er tid til det og udgive opslagene løbende, når timingen passer med resten af virksomhedens eksterne kommunikation.

Kort sagt vil content themes effektivisere produktionen af content og vil resultere i mere og bedre indhold på kortere tid, uden flaskehalse.

4: Kom tættere på jeres målgruppe

Alfa og omega for jeres performance på sociale medier er jeres målgruppe og deres adfærd på sociale medier.

Det er jeres målgruppe, der skal reagere på sociale medier og indfri jeres målsætninger, gennem deres opmærksomhed og kliks, uanset om målet er brand awareness, øget salg eller noget helt tredje.

Når I har fundet ordene til at beskrive jeres målgruppe, bliver det lettere at relatere til dem. Derfor indeholder en god content plan en overordnet målgruppebeskrivelse, samt beskrivelser af nichegrupperne indenfor den overordnede målgruppe. Her er det godt at læne sig op af intern viden om målgruppen/målgrupperne og se på, hvordan målgruppen har reageret på (eller ignoreret) tidligere marketingsbudskaber og hvilke medier, der har fungeret bedst.

Det vil hjælpe jer med at skræddersy salgsbudskaber og skabe content, der fanger jeres målgruppe(r).

4: Sørger for jeres sociale medier løbende opdateres

Det er en god idé, at sætte et realistisk mål for udgivelsesfrekvens for jeres forskellige sociale medier. Her skal I tage udgangspunkt i, hvor meget tid I har til at producere indhold til jeres sociale medier (produceres det af en praktikant, som sideprojekter for en medarbejder eller har I en fuldtids content manager?).

Ud fra udgivelsesfrekvens kan I lave en content calendar, hvor I planlægger, hvornår hvilke content themes skal udgives, samt hvilke services eller produkter, der skal markedsføres på bestemte tidspunkter ift. kampagner eller lanceringer i kører i virksomheden. I jeres planlægning skal I også tage hensyn til, hvor lang tid de enkelte content themes kan tage at producere ift. udgivelsesfrekvens.

Nogle content themes kan være mere tidskrævende end andre og det kan påvirke hvor ofte de realistisk kan produceres og udgives (f.eks. originalt video content, tager altid lang tid at lave og redigere).

5: Få en rød tråd i jeres markedsføring

Content planer er gode til, at få alle brikkerne i marketing-puslespillet til at passe sammen og skabe et fuldt billede af jeres brand.

Når I har overblik over jeres mål, jeres ønskede content og jeres målgruppe kan I lettere se, hvordan markedsføringsaktiviteterne spiller sammen og koordinere hvornår I skal ramme bestemte dele af jeres målgruppe med bestemte salgsbudskaber og hvilke kanaler I skal gøre det på for at gøre den største forskel for jeres forretning.

Det vil hjælpe jer med at producere content, der både skaber variation i jeres markedsføring og skaber en rød tråd i jeres branding.

Over tid vil det strømline jeres markedsføring på sociale medier og skabe en reel brand identitet for jeres virksomhed, der ræsonnerer hos jeres målgruppe. Det vil hjælpe jer med at skabe nysalg og vedligeholde kundeloyalitet.

God branding er også fundamentet for community building og -management, hvilket er den sværeste disciplin indenfor sociale medier.

Vil du have hjælp til sociale medier?

Følg os på LinkedIn eller skriv dig op til vores nyhedsbrev (bare scroll ned) og modtag tricks til salg og markedsføring i din indbakke.

Mangler du mere afklaring tilbyder vi hjælp til B2B mødebooking, dataindsamling og sociale medier.

Få en gratis performance analyse

Udfyld formularen og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale om jeres sociale medier

Performance analyse
Salgstips

Få salgstips i din indbakke

* Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev accepterer du vores privatlivspolitik