Analyse af sociale medier
5 tips til analyse af sociale medier
Af Tue Elkjær Andersen, Project- & SoMe Manager
Hvad vil jeres målgruppe egentlig have fra jer?
Ja, de forsøger faktisk at sige det til jer, via- jeres sociale medier.
Med en kort analyse af jeres sociale medier kan I finde ud af, hvad jeres målgruppe vil høre fra jer, hvornår I skal poste og hvordan I skaber salg på sociale medier.
Når det kommer til sociale medier, så har jeg en hård sandhed til jer – det handler om brugerne, ikke jer som afsender.
På sociale medier er brugeren nemlig gud – husk altid det. Derfor betyder er en analyse af sociale medier altid en analyse af brugeradfærd.
Hvis I vil have succes, er brugens opmærksomhed jeres kompas og I må være parate til at tilpasse jeres posts og salgsbudskaber til det, som brugeren vil give sin opmærksomhed.
Klart, det er ikke for altruistisk at underholde brugerne på sociale medier, men for at ramme de brugere der er i jeres målgruppe og sælge dem jeres brand og jeres produkt/service.
Før I kan sælge jeres produkt/service til jeres målgruppe, er I først nødt til at nå ud til dem i deres feed, med et budskab jeres målgruppe finder interessant og rent faktisk vil se – sådan oprigtigt ønsker at se.
Her vil jeg guide jer til at analysere jeres virksomheds sociale mediekanaler, så I kan finde ud af, hvad I bør poste for at ramme jeres målgruppe, hvornår I bør gøre det og på hvilke sociale mediekanaler.
5 tips til analyse af sociale medier
1: Hvad vil de høre fra netop JER
Gå ind i statistikkerne for jeres forskellige sociale mediekanaler og find de mest populære opslag gennem tiden, der fået den højeste interaktionsrate. Jo højere interaktionsraten er, jo flere likes, kommentarer og kliks I får, jo bedre har I ramt ned i noget, som betyder noget for jeres målgruppe.
Når I har fundet frem til de mest populære opslag, skal I sammenligne dem og finde ligheder. I skal se på emnevalg, medievalg (er der kun tekst eller er der billede eller video i jeres tekst), tekstlængde og læsbarhedsindeks og se, hvilke ligheder I kan finde.
Hvis I investerer tiden på at se ind i jeres tidligere performance, så tegner der sig ofte et klart mønster i de opslag og I vil kunne se, hvad jeres målgruppe rent faktisk ønsker at høre fra jer.
2: Hvad vil de absolut IKKE høre fra JER
Når I har fundet ud af, hvad jeres målgruppe gerne vil høre fra jer, så er det tid til at se på, hvad jeres målgruppe ikke vil høre jer.
Find de opslag, der fik den allerlaveste interaktionsrate og find mønstre. Jeg taler om de opslag, der ikke formåede at få så meget som et like af jeres SoMe Manager’s mor.
Ligesom med de posts, der med en høj interaktionsrate, skal I se på emnevalg, medievalg, tekstlængde og læsbarhedsindeks og finde lighederne. Find mønsteret for opslagene, som kan forklare, hvorfor netop de opslag fik en lav interaktionsrate.
Hvis både interaktionsraten OG rækkevidden er lav, så handler det nok mere om timingen af jeres opslag, end selve indholdet.
3: Hvornår er jeres målgruppe på sociale medier?
Rækkevidde er en god indikation for, hvornår det er godt for jer at poste opslag.
Her skal du både være opmærksom på sæsoner, dage og tidspunkt på dagen.
Jo flere sammenfald du kan se, ift. hvornår I har postet og opslagets rækkevidde, jo bedre kan I arbejde jer ind på, hvornår jeres målgruppe og følgere er på sociale medier og har en chance for at se jeres opslag.
Vær opmærksom på, at der kan være store variationer i, hvornår jeres følgere bruger de forskellige sociale mediekanaler.
Der er f.eks. stor forskel på, om jeres markedsføring er B2C eller B2B.
På B2B markedet er der også stor forskel på, om jeres målgruppe aktivt bruger sociale medier i deres arbejdstid eller ej, hvilket betyder noget ift. til planlægningen af jeres opslag. Mange bruger også medierne forskelligt, f.eks. bruger mange LinkedIn på andre tidspunkter end Instagram (og med forskellige formål).
Fordi brugerne bruger de forskellige sociale medier forskelligt, så er I nødt til at analysere alle jeres sociale medier, én ad gangen og se brugeradfærden på de individuelle sociale mediekanaler.
4: Hvornår er de IKKE sociale medier?
Når I ved, hvornår det kan være en god idé at poste, er det nødvendigt at se ind i, hvornår I ikke skal poste opslag på de forskellige sociale mediekanaler.
For at gøre det, skal I se på opslag med den laveste rækkevidde. Her skal I se på, om der er tale om bestemte ugedage, bestemte tidspunkter på dagen eller sæsoner, hvor I ofte får lav rækkevidde. Med sæsoner mener jeg f.eks. sommeren eller op til regnskabsårets afslutning, hvor der kan være en naturlig forklaring på, at der er få views, da din målgruppe bruger tid væk fra sociale medier og laver noget andet.
Find ud af, hvor der er overlap i timing for de posts, der fik en virkelig lav rækkevidde. På den måde får I en god fornemmelse af, hvornår det ikke kan betale sig at poste opslag på de forskellige sociale mediekanaler og jeres tid er bedre brugt på, at planlægge og producere opslag til senere udgivelse.
5: Hvad kan du bruge det til?
Når I har fået overblik over, hvilke emner er mest populære hos din målgruppe på de forskellige sociale medier og hvornår jeres målgruppe er aktive på de medier, så bliver det meget lettere at genkende gode idéer til posts og I kan bedre planlægge udgivelsen af jeres opslag på tværs af jeres sociale mediekanaler.
Det betyder I for alvor kan gå i gang med at planlægge jeres aktiviteter på sociale medier og lave en konkret plan for jeres sociale medier.